Folyamatosan változik a fogyasztói magatartás – vele együtt a logisztika is

Mit értünk a változás alatt?

Korlátlanság – Gyorsaság - Újítás

Az egyének szükségletei állandóan változnak, és azonnali szükséglet-kielégítést kívánnak. A modern generációk hozzászoktak a korlátlan internet hozzáféréshez, illetve a legtöbb folyamatot képesek egy-két kattintással véghez vinni. A legtöbb terméket és szolgáltatást is erre alapozzák, így azok akár éjjel-nappal elérhetőek; mindezeken felül a fogyasztók egyre rövidebb időn belül akarnak hozzájutni az említett termékekhez és szolgáltatásokhoz. Továbbá, egyre inkább növekszik az egyéni szolgáltatások fontossága és a fogyasztó kívánságaihoz igazított termékek választéka. Ennek következtében jött létre az Ipar 4.0.

Ezek a változások nagy nyomást helyeznek a vállalatokra és a logisztikai szolgáltatók ennek következtében igyekeznek minél gyorsabbá és rugalmasabbá válni. A jól ismert e-kereskedők is újabb alapokkal próbálnak előtérbe kerülni – ilyen alapok közé tartozhat az expressz kiszállítás (amely csupán 1-2 napot vesz igénybe) vagy az ingyenes termék visszaküldési lehetőség. Egyre fontosabb szerepet játszik az új vásárlási élmény kialakítása: ez jelentheti akár azt is, hogy a webshopok felületén az adott terméket kipróbálhatják vagy akár digitális bolt túrát tarthatnak az online bolt felületén.

Kisebb vállalkozásoknak is érdemes fontolóra venni az online eladási közeget, hiszen fontos alapját képezi ez is a versenyképesség megtartásának vagy akár növelésének is. Mindezek mellett szembe kell nézniük a hatékony raktározás és hatékony törzsadat-kezelés kihívásaival is a sikeresség érdekében.

Hirtelen nehéznek tűnő feladatok ezek, de a KHT kiegészítői egyszerű és gyors megoldást kínálnak – mint például a MultiScan.

  • A MultiScan-nel lehetőség nyílik a termékekkel kapcsolatos adatok begyűjtésére, pl. méret és súly
  • Továbbiakban ITT  olvashatnak a termékről.

Elsődleges cél: a hálózatépítés

Amikor az Ipar 4.0-ról és Logisztika 4.0-ról van szó, akkor elengedhetetlen az okos gyárak jelenléte. Általuk lehetséges a hálózatok kiépítése és a további digitalizációs folyamatok létrehozása, amelyeket fő célként tartunk számon az ellátási láncon belül.  Így átláthatóak a folyamatok a vásárlók, illetve a beszállítók számára is, mindamellett, hogy a központi felügyelet biztosítva van.

Milyen új logisztikai megoldások jöhetnek szóba?

  • Olyan tárolók és polcok kialakítása, amelyek képesek a leltárban található összes termékről begyűjteni a szükséges információkat. A begyűjtött információk segítségével egyszerűbb a termékek szállítmányozása, elkerülhetőek az esetleges elakadások.
  • Okos üvegek segítségével növelhető a hibamentes folyamatok gyorsasága, így ezek helyettesíthetik a szkennereket vagy a papíralapú dokumentumokat, továbbá lehetőség nyílik a kéz nélküli termékválasztásra.
  • Közlekedésirányító rendszerek, amelyek teljes átláthatóságot biztosítanak a belső és külső közlekedési útvonalakon, és lehetővé teszik a dinamikus irányítást a gyártók és a beszállítók számára.

Logisztika 4.0 előnyei a digitalizált logisztikai vállalatok számára:

  • Kiemelkedő versenyelőnyhöz juthat, miközben nem kerül komolyabb erőfeszítésbe a verseny.
  • A vállalatának számára fontos adatokat gyűjthet és elemezhet, így a további vállalaton belüli folyamatok fejleszthetőek.
  • A hálózatépítés révén bizonyos költségek lefaragása lehetséges, továbbá lehetőség nyílik a nyújtott szolgáltatások minőségbeli javítására is.
  • A közepes és kis vállalkozások globálisan hozzáférhetnek az anyagbeszerzéshez és a beszállítókhoz.

Logisztika 4.0 előnyei a vásárlók számára:

  • Személyre szabott szolgáltatások
  • Expressz kiszállítás, amely kevesebb költséggel jár, illetve kiváló minőségű szállítási folyamat (a nyomonkövethetőség Gyorsabb kiszállítási útvonalak, amelyek kevesebb szállítási költséggel járnak és jobb a szállítás minősége, így kevesebb a hiba nagysága, a késedelem, a károk mértéke a rendelt termékeknél
  • Nagyobb, globális áruk és szolgáltatások

Források/Source:

Cf. Bousonville, T., 2016: Logistik 4.0, Die digitale Transformation der Wertschöpfungskette, S.5

Cf. Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik IML, Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://www.iml.fraunhofer.de/de/abteilungen/b1/intralogistik-und–it-planung/dienstleistungen0/Logistik_4_0.html

Cf. Gabler Wirtschaftslexikon, Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/logistik-40-54203/version-329884

Cf. intomarkets Amazon Agentur, Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://www.intomarkets.com/wiki/logistik-4-0/

Cf. MM Logistik, Das Portal für Industrie und Handel, Was ist Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://www.mm-logistik.vogel.de/was-ist-logistik-40-alles-zum-thema-digitalisierung-logistik-a-692722/

www.kht.de/en/news/logistics-4-0-in-response-to-changes-in-consumer-behavior/

 

Előző blogcikkünket elolvashatja a következő linken:

www.robotraktar.hu/2019/02/13/fenntarthato-csomagolas/