Korábbi cikkünkben olvashattak már az Ipar 4.0-ban és a Logisztika 4.0-ban végbemenő változásokról a fogyasztói magatartás változásának keretében, így most szeretnénk bemutatni mostani bejegyzésünkben, hogy miként kapcsolódik az Ipar 4.0 és a Logisztika 4.0 egymáshoz. A valós és a digitális világ együtt fejlődhetnek az Ipar 4.0-ban, tehát a keletkező új technológiák jelentős versenyelőnyöket nyújtanak a vállalatok számára. A logisztika a vállalatok elengedhetetlen eleme, amely meghatározó fontossággal bír a vállalatok minden területén.
DOLGOK INTERNETJE - LOGISZTIKA 4.0
Rengeteg változáson megy át a logisztika, hiszen a digitalizáció és az automatizálás idejét éljük.
- az elmúlt években az internet is sok változáson esett át, tehát az információs eszköz szerepkörből átváltott és így létrejött a ’Dolgok Internetje’. Ez a kifejezés azt jelenti, hogy olyan platformok jönnek létre, melyeknek segítségével könnyedén össze lehet kötni a felhasználókat, gépeket és az adatokat. Erőteljesen befolyásolja ez a jelenség a logisztikát, amely miatt szükségszerű az innováció jelenléte, ugyanis bizonyos folyamatokat egyre gyorsabban, rugalmasabban kell kezelni, hogy azok átláthatóak és kontrollálhatóak legyenek.
A negyedik ipari forradalom egyik része a Logisztika 4.0; céljai közé tartozik a hálózatok kiépítése, a decentralizáció (különösképpen gyárak/vállalkozásokat illetően – a központi problémamegoldás és az értéklánc folyamatok kezelésének érdekében), illetve a valósidejű szolgáltatásnyújtás – ezek mind nem jöhetnének létre a logisztika fejlesztése nélkül. Tehát az innovatív logisztika teret ad a jövőbeli ipari kihívásokkal szemben.
Mi jelent a logisztika 4.0?
Az Ipar 4.0 hatásaként is tekinthetünk rá, amely szállítmányozással és beszerzéssel kapcsolatos. Támogatja a koordinációs feladatok és a digitalizáció, automatizálás közötti kapcsolatot, illetve igyekszik azt minél hatékonyabbá tenni. Általa igyekeznek a logisztikai folyamatokat a kereskedelmi és termelési vállalkozások hálózatába építeni.
A Logisztika 4.0 összekapcsolja a folyamatokat és a folyamatban résztvevőket, legyen szó akár a beszállítókról, gyártókról, logisztikai szolgáltatókról, kereskedőkről és vásárlókról – tehát az ellátási lánc tagjairól. Szükséges kiemelkedő információs és kommunikációs technológiával rendelkezni, hogy az említett folyamat gördülékenyen menjen végbe (mint pl. a ’Dolgok Internetje’) és annak érdekében, hogy növekedjen a hatékonyság és az eredményesség a logisztikában. Így lesznek a folyamatok átláthatóak és érezhetőbben gyorsabbak, illetve csökkennek a hibák és növekszik a rugalmasság.
Források/Source:
Cf. Bousonville, T., 2016: Logistik 4.0, Die digitale Transformation der Wertschöpfungskette, S.5
Cf. Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik IML, Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://www.iml.fraunhofer.de/de/abteilungen/b1/intralogistik-und–it-planung/dienstleistungen0/Logistik_4_0.html
Cf. Gabler Wirtschaftslexikon, Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/logistik-40-54203/version-329884
Cf. intomarkets Amazon Agentur, Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
URL: https://www.intomarkets.com/wiki/logistik-4-0/
Cf. MM Logistik, Das Portal für Industrie und Handel, Was ist Logistik 4.0, accessed 16.07.2020
