A közelmúltban megjelent bejegyzéseinkben olvashattak már az Ipar 4.0 és a Logisztika 4.0 forradalmi megoldásairól, illetve a hatásukra megjelenő okos gyárakról, így most az ezeket összekötő ellátási láncról és az ellátásilánc-menedzsmentről szeretnénk rövidebb tájékoztatást adni, továbbá a digitalizált ellátási lánc lehetőségéről.
Mi az ellátási lánc és az ellátásilánc-menedzsment?
A logisztika a vállalt feladatát több vállalat és szervezet közreműködésével hajtja végre – ezek együttese adja az ellátási láncot. Az említett szervezetek és vállalatok közvetlenül részt vesznek a termékek és szolgáltatások ellátási, elosztási és információs, illetve pénzügyi folyamatok véghezvitelében, ezenfelül pedig a forrástól a fogyasztóig juttatásában.*
Maga az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management – SCM) egy új irányzat, amely magába foglalja a nyersanyag feldolgozásától kezdődő folyamatokat és egészen addig tart, míg a késztermék (legyen az szolgáltatás vagy akár termék) a végső felhasználóig el nem jut.**
Napjainkban az ellátási lánc egy igencsak komplex folyamat, amely kiterjedt logisztikai láncokat tartalmaz, így ezek együttese szolgálja az értéklánc-folyamatot. Az ellátási lánc lehet közvetlen, kiterjesztett és tágan értelmezett is.
Fennálló probléma
Az ellátási láncon belül hatalmas mennyiségű adat található, hiszen különböző folyamatokból és különböző területekről más jellegű, ám hasznos információk származnak. Minden érintett fél számára fontos a rugalmas adatáramlás, viszont előfordul, hogy egy-egy cégtől nem kerül ki a szükséges adat, így az ellátási lánc nem annyira eredményes, mint ahogyan azt a felek szeretnék. Tehát, arra a következtetésre jutottunk, hogy az adatok megosztása nagy fontossággal bír, hiszen ily módon nagy mennyiségű, precíz adatok elérhetővé válnának a láncban résztvevők számára, amellyel könnyebbek lennének a folyamattervezési feladatok.
A kiemelkedő minőség nagymértékben függ az adatok integrálhatóságától, tehát minél több adat kerülhet összefüggésbe, annál jobb minőségűek lesznek. Ez a jelenség nemcsak vállalkozáson belül, hanem a logisztikai folyamatban is nagyon fontos szerepet játszik, így akár a belső vállalati rendszerek, mint az SAP vagy az Oracle is nagy előrelépést jelent az adatkezelésben.
Cél: az ellátási lánc digitalizációja
Az Ipar 4.0 megjelenésével egyre számottevőbb a folyamatok digitalizálása; így jött létre az Ellátási lánc 4.0 (=Supply Chain 4.0) koncepciója, melynek célja, hogy a folyamatokat elérhetővé tegyél az ellátási láncban résztvevők számára. Hermes, a logisztikai szakértő, készített egy felmérést azzal kapcsolatban, hogy mennyire nem használják ki a digitális lehetőségeket az ellátási láncot illetően, így nem tudják realizálni, hogy milyen gazdasági előnyökkel járhat az Ellátási lánc 4.0. A Dolgok Internetje és a felhőszolgáltatások segítségével egyszerűen bevezethető lenne a digitalizáció a folyamatokba.
Rengeteg különböző vállalkozás működik együtt az ellátási láncon belül (mint például beszállító, raktározó cégek, viszonteladók), viszont mégsem állnak feltétlenül közvetlen kapcsolatban, így megszakad a kommunikáció bizonyos felek között. Ennek oka lehet akár az is, hogy nem digitalizált kommunikációs eszközöket használnak, ilyen lehet a telefonos egyeztetés vagy a papír alapú információ rögzítés. Néha előfordulhat az is, hogy email-es kommunikáción keresztül sem jut el a szükséges információ a megfelelő felekhez.
Az említett manuális megoldások sajnos további károkat és problémákat okozhatnak. Problémaként tekinthetünk arra is, hogy a szükséges váminformációk nem érkeznek meg, vagy nem állnak rendelkezésre. Késéssel vagy további csomagsérülésekkel kapcsolatos adatokról megeshet, hogy nem érkezik értesítés a vevő számára, amely miatt a későbbiekben akár bizalmatlanná is válhat a vásárló, a későbbiekben pedig nem fogja megvásárolni a termékünket.
Az azonnali információáramlás a kulcsa a rugalmas és hatékony működésnek. Felhőalapú technológia használatával egyszerűen és biztonságosan tárolhatók az adatok, amelyekhez a kompetens felek egyszerűen hozzáférhetnek. Továbbá egyre rövidebb időn belül reagálhatnak és továbbíthatják az információkat a lánc megfelelő tagjai felé. Például a korábban is említett sérült csomagok esetén tájékoztatják a vásárlót a problémáról, vagy akár egyszerű csomagkézbesítésről is online informálhatják a fogyasztókat, így könnyebb a csomag átvét megtervezése és a megérkezett termékekkel kapcsolatos visszacsatolás is.
Az átláthatóság érdekében a teljes ellátási láncban résztvevő vállalatok digitalizációjára van szükség, amely időigényes folyamat és magas szintű koordinációk készségeket igényel, hiszen nemcsak a vállalaton belüli folyamatokról van szó. Végeredményképpen a létrehozott online felhőalapú rendszer eredményesebb, gyors reakcióképességgel rendelkező és átlátható ellátási láncot eredményezne.
Források/Sources:
*www.agr.unideb.hu/ebook/logisztika/elltsi_lnc.html
**www.hu.wikipedia.org/wiki/Ell%C3%A1t%C3%A1sil%C3%A1nc-menedzsment
www.kht.de/en/news/supply-chain-4-0-why-data-sharing-is-essential/
Cf. DB Schenker, Supply Chain: Wer Daten teilt, hat mehr davon, accessed 09.09.2020
URL: https://logistik-aktuell.com/2017/10/11/supply-chain-daten/
Cf. Hermes Supply Chain Blog, Trends im Supply Chain Management, accessed 09.09.2020
https://www.hermes-supply-chain-blog.com/wp-content/uploads/2018/04/hermes-scm-trends-newsletter.pdf
Cf. Gabler Wirtschaftslexikon, Supply Chain Management, accessed 09.09.2020
URL: https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/supply-chain-management-scm-49361
Cf. Computerwoche.de, Großes Potential ist noch ungenutzt, accessed 09.09.2020
URL: https://www.computerwoche.de/a/grosses-potenzial-ist-noch-ungenutzt,3545995
